Lättläst om att vara elev på skolan

För dig som går eller ska börja på en utbildning eller kurs på Utbildnings- och jobbcenter komvux.

När du är elev på skolan

Här hittar du information om allt som du
behöver veta när du studerar på
Utbildnings- och jobbcenter komvux.

Schema och klassrum

Schemat finns i Skola24.
Sök efter lärarens namn för att hitta
rätt lektion och klassrum.

Se schema och klassrum i Skola24 

Skriv till din lärare om du blir sjuk

Om du inte kan komma till din lektion
ska du anmäla det till din lärare.

Kursstart och antagning

När du är antagen till en kurs eller utbildning
på Utbildnings- och jobbcenter komvux får du
ett antagningsbesked.

I ditt antagningsbesked ser du vilka kurser
du kommit in på. Där finns också information
om när kurserna startar.

Du får ett mejl från skolan

Du får också ett mejl från skolan.
Kolla i din skräppost om
du inte fått något mejl från skolan. 

Du får veta lokal, vad du behöver förbereda,
var du ska anmäla dig och vad du ska
ha med dig på första kursdagen.

I brevet finns också information om vem
du ska kontakta om du behöver extra stöd
eller anpassningar för att klara dina studier.

Anmäl om du inte kan komma till kursstart

Om du inte kan komma till kursstart måste du
berätta det. Om du inte meddelar att du inte kan
komma första dagen förlorar du din plats.

Anmäl att du inte kan komma till kursstart:
E-post: ujc.skolexp@uppsala.se

Böcker och kurslitteratur

Du behöver köpa eller låna de böcker som du
behöver ha för att studera. Ibland får du
böcker av din lärare. Det beror på vilken
kurs eller utbildning du går.

Du får en lista över de böcker du behöver ha när du studerar.

Köp eller sälj böcker på skolans anslagstavla

Det finns en anslagstavla på skolan där du som
är elev kan köpa böcker av andra elever som
redan gått kursen eller utbildningen. Här kan du
också sälja de böcker du inte behöver längre.

Anslagstavlan finns i korridoren i skolan.

Viktigt när du köper eller lånar böcker

Kolla att ISBN-numret på boken du köper är samma
som i litteraturlistan, annars kan du att få fel bok.

Det är viktigt att du har rätt böcker till kurserna.

Lista över kurslitteratur (PDF, 156 KB)

Frågor om kurslitteratur

Om du har frågor om böckerna till kursen (kurslitteratur)
kan du mejla till skolexpeditionen för att få hjälp.
E-post: ujc.skolexp@uppsala.se

Digitala verktyg

Du får uppgifter så att du kan skapa
ett skolkonto så att du kan använda
de digitala system du behöver för att studera.

Mobilt bank-id för att skapa skolkonto

Du behöver ha mobilt bank-id för att skapa
ett skolkonto. Om du inte har mobilt bank-id
så kan du få hjälp i skolans studiehall för att
logga in på skolans datorer.

Studiehall

I studiehallen kan du få hjälp med dina studier.
Du kan ställa frågor och få hjälp av lärare.

Skolexpedition

På skolexpeditionen kan du få hjälp
med olika saker som rör dina studier.

Du kan till exempel:

  • registrera mecenatkort och studentkort
  • få information om CSN
  • beställa betyg
  • beställa intyg och studieplan

Läs om och hitta till skolexpeditionen

Matsal för elever

Du kan ta med lunch till skolan och
värma och äta i matsalen för elever.

Ekonomi vid studier

Det är viktigt att du har råd att studera.
Det är svårt att arbeta samtidigt som du studerar.
Därför behöver du se till att du har råd att studera
innan du börjar en kurs eller utbildning.

Läs om studieekonomi och studiemedel
på uppsala.se

Uppdaterad: